Zondag 24 april - 2016

Peru - op weg naar Lima

Het is zaterdagavond 7 uur, Nederlandse tijd. We zitten in het vliegtuig dat ons van Amsterdam naar Lima brengt.

We vliegen nu 6 uur en zijn bijna op de helft. Naar verwachting zullen we vanavond tussen 7 en 8 in Lima aankomen ( Peruaanse tijd ). Het is vermoeiend en de verveling slaat toe.

Dinsdag 26 april - 2016

Peru - Cusco

Het is dinsdagmorgen half zeven. Gistermorgen zijn we hier aangekomen. Dat was eerst niet de bedoeling, woensdagavond was gepland. Het liep echter anders. In het kort: we zouden zondagavond om half tien naar Trujillo ( verder naar het noorden in Peru ) vliegen, deden dat ook maar het vliegtuig mocht vanwege het slechte weer daar niet landen, dus na een paar rondjes boven Trajillo weer terug naar Lima, waar we na middernacht aankwamen. En toen ? Men regelde van de vliegtuigmaatschappij niets en plm. 200 passagiers werden aan hun lot overgelaten.

We zijn op het vliegveld gebleven en hebben daarna onze reis naar Cusco ( de hoofdstad van het voormalige Inca-rijk ) vervroegd.

's-Morgens om 6 uur waren we daar! Cusco ligt in het zuid-oosten van Peru op een hoogte van 3400 meter. De temperatuur schommelt daar momenteel tussen 20 en 25 graden, 's-nachts is het rond het vriespunt.

De overgang van Lima naar Cusco is erg groot vanwege de ijle lucht. Je wordt daardoor snel moe. Rustig aan dus de eerste dagen!

Vrijdag 29 april - 2016

Peru - Cusco , Tipon ....

Het is donderdagavond 6 uur. We zijn alweer enkele dagen in Cusco en hebben reeds vele mooie dingen gezien in deze grote, gezellige stad met veel toerisme.

Gistermiddag zijn we met een gids in een taxi naar Tipon, Pikillacta en Rumicolca geweest, gelegen op ruim 40 km. vanaf ons hotel.

Ruim 5 uur duurde deze excursie, waar we de terrassen van de Inca's met een ingenieus irrigatiesysteem, de enigste grote pre-Inca ruïnes in de omgeving en de hoge muur die de Inca's bouwden en die diende als toegangspoort tot Cusco, bekeken.

De gids vertelde dat veel mensen hier naar toegingen vanwege het geneeskrachtige water dat er stroomde. Als je ergens pijn had moest je het koude water over de pijnlijke plek wrijven en dat zou de pijn doen verminderen.

Zaterdag 30 april - 2016

Machu Picchu

Peru - Cusco, Machu Picchu

Half vijf gistermorgen opgestaan, kwart voor zes anderhalf uur met de taxi, daarna anderhalf uur met de bus en toen waren we er........het op 2400 meter hoog gelegen Machu Picchu. Machu Picchu, de laatste stad van de Inca's, in 1911 ontdekt door een Amerikaanse historicus. Wie kent Machu Picchu niet? Als je in Peru komt moet je het wel bezoeken, anders is je reis niet compleet. Na de bezichtiging van ruim drie uur terug naar ons hotel in Cusco, waar we 's-avonds om half tien terug waren.

Vanuit Cusco wordt jaarlijks ook de "Inca trail to Machu Picchu" gehouden, "The Most Difficult Marathon in the World".

Maandag 2 mei - 2016

Peru - Cusco, Sacred Valley

Het is maandagmorgen half tien, in Nederland half vijf in de middag. Gisteren zijn we een lange dag met een privé-gids naar de Sacred Valley geweest, zo'n twee uur rijden van Cusco. Een fantastische dag die duurde van 8 uur 's-morgens tot 5 uur 's-middags. We bezochten een textielweverij, een lokale markt, een zoutmijn en Inca-ruïnes. Tevens woonden we een demonstratie bij van het bereiden van Chicha, een soort bier, en natuurlijk mochten we ook proeven.....!

Het zijn zeer vermoeiende lange dagen, maar hele mooie dagen.

Woensdag 4 mei - 2016

Peru - Cusco, Puno, Titicaca Meer

Het is woensdagmiddag 4 uur. Afgelopen maandag hebben we een rustige dag ingelast met het doen van wat inkopen, koffers inpakken e.d. Dinsdag zijn we per bus van Cusco naar Puno ( 380 km. ) gereisd. Het had ook per trein gekund, maar de toeristenbus doet er korter over, waarbij nog komt dat onderweg nog diverse bezienswaardigheden worden bezocht, zoals een heel mooie kerk, een touwbrug, Inca-ruïnes en een Inca museum.

Ook kwamen we over een bergpas van ruim 4300 meter alvorens we na plm. 10 uur reizen in Puno aankwamen. Puno ligt op 3800 meter hoogte en dat merk je wel bij het lopen! Puno is vooral bekend van het enorm grote Titicaca meer dat ligt tussen Peru en Bolivia. Op dit meer drijven eilanden van riet waar mensen op wonen. Vanmorgen zijn we daar per boot naar toe geweest. Het was een prachtige excursie!

Vanmiddag blijven we in ons hotel in Puno, waar het nu begint te regenen en onweren. Overigens is het prima weer met steeds zo rond de 25 graden, maar wel met een felle sterke zon.  Morgen vliegen we naar de hoofdstad Lima en vrijdag hebben we nog een lange excursie naar een plaats 200 kilometer ten noorden van Lima.

Zaterdag 7 mei - 2016

Caral

Peru - Puno, Lima, Caral ( Slot )

Gisteravond zijn we van het hooggelegen Puno teruggevlogen naar de hoofdstad Lima. Vanmorgen om 7 uur zijn we met een gids vertrokken naar het ruim 200 km. boven Lima gelegen Caral. Het was drie en een half uur rijden, heen en terug dus 7 uur. In totaal een trip van 11 uur.

De site van Caral is ongeveer vijfduizend jaar oud en wordt de op één na oudste beschaving ter wereld genoemd. Het is een ontzettend indrukwekkende plek. In een woestijnlandschap liggen diverse piramides. Deze piramides werden echter heel anders gebruikt dan in het oude Egypte. Het betreft hier namelijk vooral een plek om te handelen. Van verre kwamen ver voor de jaartelling hier al mensen naartoe. Caral wordt vaak wel de 'Moederstad' genoemd. Een niet opnieuw bebouwde plek die de overgang naar een sedentaire en urbane samenleving beter dan elders laat zien. Het is wachten tot de begraafplaats wordt ontdekt, want men verwacht dan veel meer te weten te komen over dit proces. Een ontzettend fascinerende plek.

Caral is nog niet zo lang geleden ontdekt ( 1996 )

Morgen is onze laatste dag in Peru. Morgenvroeg gaan we hier in Lima nog een prachtig museum bezoeken en daarna zullen we naar het vliegveld gaan, waar we om 8 uur 's-avonds vertrekken. Rond half vier zondagmiddag zullen we dan weer in Amsterdam zijn.